Elselskab: Fuskede med ‘Gratis Strøm Hele Natten’
Modstrøm har uretmæssigt ændret priserne på kunders elaftaler og overtrådt vildledningsforbuddet, vurderer Forbrugerombudsmanden
Herunder finder du Forbrugerrådet Tænks liste over elselskaber, der ikke består.
De dumper:
- B energy (tidligere Blue Energy): Politianmeldt af Forbrugerombudsmanden, overtrædelse af reglerne for slutafregning af elkunder.
- Dansk Strøm (Tidligere Power4U): Overtrædelse af reglerne for slutafregning af elkunder, gebyr for opsigelse i bindingsperiode, manglende svar på Forbrugerrådet Tænks henvendelse.
- Edison El (tidligere Den Glade Eltavle): Overtrædelse af regler for slutafregning af elkunder, manglende svar på Forbrugerrådet Tænks henvendelse.
- Energi+ (tidligere Grow Energy): Politianmeldt af Forbrugerombudsmanden. Har tidligere fået påbud fra Forsyningstilsynet om indberetning af korrekte oplysninger til elpris.dk. Note: Energi+ oplyser: “Vi er meget uenige i, at i dumper os i jeres test på baggrund af en gammel politianmeldelse med forseelser der er sket for snart 3 år siden. Det har absolut intet at gøre med hvordan forbrugeren oplever deres produkt os hos i dag, og hvordan selskabet bliver drevet”
- Energy Nordic: Oplyser at deres tillæg til spotprisen varierer og beregnes ud fra den enkelte kunde. Forbrugerrådet Tænk har derfor ikke kunnet udregne en pris.
- Grøn El-forsyning: Gebyr for opsigelse inden for bindingsperioden – da data til testen blev indhentet fremgik 1.200 kr. af gebyroversigt. Det ændrede Grøn El-forsyning efter vores henvendelse, men gebyret på 1.200 kroner fremgår stadig af gældende vilkår.
- Kärnfull Energi: Kärnfull Energi: Er ikke vendt tilbage på Forbrugerrådet Tænks henvendelse vedrørende spottillæg og tillæg for kunder der ønsker bagudbetaling. Note: Kärnfull Energi har efter offentliggørelse af deres testresultater henvendt sig til Forbrugerrådet tænk og oplyst den manglende information.Kärnfull Energi oplyser, at beklager at svaret kom efter deadline og at forsinkelsen var resultat af en intern kommunikationsfejl
- Lokal Energi: Gebyr for opsigelse i bindingsperioden, manglende svar på Forbrugerrådet Tænks henvendelse.
- Modstrøm: Politianmeldt af Forbrugerombudsmanden, overtrædelse af regler for slutafregning af elkunder, har ikke ville bekræfte Forbrugerrådet Tænks beregninger af priser.
- NordiskEL: Påtale fra Forsyningstilsynet om indberetning for korrekte oplysninger til elpris.dk, har ikke svaret på Forbrugerrådet Tænks henvendelse.
- Nordisk Energy: Gebyr for opsigelse i bindingsperiode.
- PREASY: Gebyr for opsigelse i bindingsperiode, manglende svar på Forbrugerrådet Tænks henvendelse. Note: I forbindelse med testen af elselskabet PREASY og bedømmelsen af deres handelsvilkår, har vi taget udgangspunkt de informationer, som fremgik af deres hjemmeside. Her kunne vi læse, at aftaleperioden er på seks måneder, og hvis man opsiger aftalen inden for den periode, kan der pålægges et såkaldt brudgebyr. Følgende formulering fremgik: Perioden for aftalen er angivet i aftaledokumentet og/eller på ordrebekræftelsen. Der er løbende + en måneds opsigelsesvarsel efter endt aftaleperiode. Dog tager det min. 15 hverdage at skifte væk, da vi er underlagt markedsbetingelser. Du kan opsige aftalen enten via e-mail til support@Preasy.dk – Meddelelsen skalindeholde oplysning om kundenummer, navn og adresse. Såfremt kunden bryder med sin kontrakt vil der være et brudgebyr på det resterende estimerede kwh forbrug i aftaleperioden opgjort til 12,5 øre pr. kwh estimeret i restperioden.
Elselskabet har efter offentliggørelsen af vores bedømmelse af deres produkt i testen af elselskaber henvendt sig til Forbrugerrådet Tænk og oplyst, at det var en fejl, og at de ikke opkræver brudgebyr. - Strømtid (tidligere Go Strøm): Politianmeldt af Forbrugerombudsmanden, Forbrugerombudsmanden har tidligere vurderet, at elselskabet har haft ulovlige gebyrer for opsigelse, manglende svar på Forbrugerrådet Tænks henvendelse.
- Velkommen: Politianmeldt af Forbrugerombudsmanden.
- Vest Energi: Påbud fra Forsyningstilsynet om indberetning af korrekte priser til elpris.dk, gebyr for opsigelse i bindingsperioden, manglende svar på Forbrugerrådet Tænks henvendelse.
Skriv et svar